Santa Coloma torna a tenir cinema gràcies a aquests joves

23 de juny de 2026 a les 08:00h
El grup de joves que han aconseguit que Santa Coloma torni a tenir cinema amb altres joves de la ciutat. Foto cedida

Desa aquesta notícia al meu perfil

Desa aquesta notícia al meu perfil

Comparteix la notícia

Als anys noranta, a Santa Coloma de Gramenet hi havia sis cinemes. Passat el temps, el 2011 obria l’última sala de la qual han pogut gaudir els colomencs, el Cinema City. El 2013, però, la crisi econòmica va obligar a tancar les portes d’aquests multicinemes situat al polèmic complex residencial i d’oci Cúbics, a l’avinguda Pallaresa, que incloïa una promoció d’habitatges de lloguer i un hotel. Aquest tancament se sumava als anteriors: el Goya, el Capitol, el Savoy, el Principal o el Lux.

Des de llavors, els cinèfils de Santa Coloma han pogut veure pel·lícules a espais alternatius com les biblioteques de la ciutat o s’han hagut de desplaçar a la Maquinista, a Sant Andreu, a Barcelona. Així ho han viscut durant tota l’adolescència un grup de joves de la ciutat que, farts d’haver de sortir del municipi per gaudir del cinema, fa dos anys van crear una associació per, no només tenir cine, sinó fomentar la cultura entre els més joves del municipi.

Es tracta de Bohemia Kollectiv, una entitat formada per cinc colomencs i amics de l’institut. Són Berta Lorenzo García, Pol Santamaría Martín, Albert Barbosa Olayo, Dani Rodríguez López i Àlex Redón Lago, i aquest estiu s’han proposat que el cinema torni a Santa Coloma. Redón, un dels socis, diu amb convenciment que “ja tocava que tornés el cinema a la ciutat, perquè fa més d’una dècada que no en tenim”.

Per això han programat sessions gratuïtes cada divendres entre el 3 de juliol i el 7 d’agost al Centre de Recursos Juvenils Mas Fonollar, un espai amb un aforament fins a 150 persones. “Sempre hem tingut inquietud per la cultura i pel cinema especialment i, com que hem estat implicats en el moviment veïnal, hem notat que falta accés a la cultura, sobretot per als joves”, reivindica el colomenc.

Una tria col·lectiva

“El cine a prop de casa és possible”, reivindica Redón, el qual afegeix que, quan Bohemia Kollectiv va idear el cicle, van decidir que els joves no podien assistir de forma passiva a la projecció, sinó que s’havien d’implicar des de l’inici amb la tria de les pel·lícules. Així, al llarg de les darreres setmanes, a través de les xarxes, han posat a disposició uns formularis per escollir-ne una entre quatre. Tal com expliquen, cada sessió girarà entorn d’un tema i, a més, rebrà una entitat colomenca especialitzada en aquest. Per exemple, la primera sessió, la del 3 de juliol, serà en clau feminista i l’entitat escollida serà La Ciba.

La següent data, com que coincidirà amb els actes al voltant de l’Orgull, tindrà com a protagonista una pel·lícula LGTBI i la dinamitzarà La Qultural de Santa Coloma. En els pròxims dies els films es publicaran a l’Instagram de l’entitat. La idea, a més, és que les entitats ofereixin abans de les projeccions un breu debat al voltant del tema del dia. “Així fem que anar al cinema també sigui un espai per reivindicar-se”, detalla Redón.

Més coneguts que mai

L’èxit de l’entitat és evident, ja que amb el pas del temps ja compten amb el suport del departament de cultura de l’Ajuntament i de la flamant entitat Santako més jove. A l’inici, segons expliquen, tenien l’ajuda de petits negocis de la ciutat. Arran del cicle de cinema actual, des de Bohemia Kollectiv senten que comencen a ser coneguts a Santa Coloma. “Al principi costava reunir gent més enllà dels nostres col·legues i ara venen perquè els arriben les activitats a través de les xarxes”, reflexiona Redón.

Més enllà de les sessions de cinema, el col·lectiu no para d’organitzar activitats, com el club de lectura que van fer fa dies o aquest cap de setmana han organitzat “un dels esdeveniments més grossos” que han tingut entre mans fins ara: la final del concurs de bandes colomenques Sona al Mas. També formen part de l’organització de les festes majors de la ciutat.

No hi ha dubte, per tant, que aquests cinc joves estan posant tota la llenya al foc perquè la cultura vibri a Santa Coloma sigui en forma de cinema o de concert.

Més enllà de les sessions de cinema, el col·lectiu no para d’organitzar activitats. Foto cedida
Més enllà de les sessions de cinema, el col·lectiu no para d’organitzar activitats. Foto cedida

 

La cultura més viva de Barcelona i l'àrea metropolitana al teu correu!

Subscriu-te al butlletí d’AMIC CULTURA per estar al dia de tota la informació.